‘Er is vertrouwen nodig dat je mensen de goede dingen doen en voldoende productief zijn’
Het is altijd verrassend om door de redactie van OnderNamen geïnformeerd te worden over het thema van de volgende editie. Op de een of andere manier is het altijd een schot in de roos. U weet het, DNA zit in mensen en zorgt voor uniekheid. Deze column gaat dus over mensen. En de titel is tevens de titel van een boek dat ik alweer geruime tijd geleden schreef. DNA staat in dat geval voor De Nieuwe Arbeidsverhoudingen.
U herinnert zich het vast nog wel, dat het Het Nieuwe Werken een aantal jaren geleden sterk in opkomst kwam. Voor het eerst konden we in groten getale tijd- en plaatsonafhankelijk werken. De techniek van goede internetverbindingen en de mogelijkheid om in te loggen op het bedrijfsnetwerk zorgden voor een revolutie in de manier waarop we ons werk uitvoerden en waar we dat deden.
SBI was in die tijd partner van de landelijke campagne ‘’Het Nieuwe Werken doe je zelf’’, bedoeld om thuiswerken te stimuleren en filedruk te verminderen. Inmiddels is het volstrekt ingeburgerd en met de huidige crisis is het zelfs een zegen gebleken. Veel bedrijven konden ondanks het coronavirus min of meer doorfunctioneren. En een aantal bedrijven besloot zelfs om thuiswerken blijvend te omarmen en bedrijfspanden af te stoten. Maar hoe geef je leiding aan een organisatie of een team dat vanaf de zolderkamer of keukentafel werkt? Hoe houd je zicht op wat je medewerkers doen? Hoe onderhoud je de onderlinge contacten? Er is vertrouwen nodig dat je mensen de goede dingen doen en voldoende productief zijn. In de achterliggende maanden hebben we daar onderzoek naar gedaan. En het blijkt dat de betrokkenheid van medewerkers niet afneemt. Sterker; iedereen is er van doordrongen dat juist nu ieders bijdrage er toe doet. Het vertrouwen dat je als werkgever in je medewerkers toont leidt tot toename van loyaliteit van je medewerkers en een veiliger werksfeer.
De angst van werkgevers en leidinggevenden blijkt dus ongegrond. Hooguit kun je je afvragen waar de toegevoegde waarde van een leidinggevende ligt als er op afstand wordt gewerkt. Dat moet opnieuw worden uitgevonden. Ik weet zeker dat de nieuwe rol van werkgevers en leidinggevenden ligt op het vlak van erkenning geven, betrokkenheid tonen en samenwerken. Werkgevers zullen moeten inzetten op (reflectief) leren, voortdurend inzicht geven in resultaten, en initiatief tonen. Maar dat was dan ook de kern van mijn boek ‘’Het DNA van de organisatie’’ .