op Gepost in de categorie Nieuws

Een unieke opleiding voor zakelijk leiders in de podiumkunsten is van start: De Maarten Maartens Leergang

Persbericht, Utrecht, 7 februari 2022

“De culturele sector verdient goede, toekomstbestendige zakelijke leiders en zakelijk leiders verdienen een brede(re) ondersteuning in hun persoonlijke ontwikkeltraject”, aldus de initiatiefnemers van de Maarten Maartens Leergang. De Leergang is opgezet voor ervaren professionals met minimaal 3 jaar werkervaring binnen culturele organisaties en/of projecten, die een volgende stap willen zetten in hun carrière en is een initiatief vanuit de regio Utrecht van de stichtingen SBI, Het Huis Utrecht en Het Makersfonds

Een eerste lichting van zeven professionals verdiept zich stevig in het vak van zakelijk leider.

Dit zijn deelnemers van vooraanstaande organisaties, waaronder Studio Dries Verhoeven, Over Het IJ Festival en Het Huis Utrecht.

Juist Nu

Binnen het kunstvakonderwijs is er geen specifieke opleiding tot zakelijk leider en de aanwas van zakelijk talent in de sector dreigt te stagneren. Ook dient een zakelijk leider steeds meer vaardigheden in huis te hebben in het spanningsveld tussen het ‘artistieke’ en het ‘zakelijke’. Naast reguliere onderwerpen zoals organisatieontwikkeling en persoonlijk leiderschap, biedt de Maarten Maartens Leergang daarom een aantal unieke elementen die een toevoeging zijn op bestaand aanbod. Zo wordt er een link gelegd tussen de culturele sector, het bedrijfsleven en andere sectoren. Dit met behulp van het uitgebreide netwerk van de stichting SBI (Samenwerking, Bezinning en Inspiratie).

Wim Oolbekkink, programmamanager van stichting SBI: “Met een vraag-gestuurde Leergang, die aansluiting vindt bij het bedrijfsleven en andere sectoren, voorzien wij de zakelijk leider van de toekomst van voldoende kennis en input om strategisch sterker te staan en beter voorbereid te zijn op onvoorziene (markt)ontwikkelingen. Er is veel behoefte om minder te managen in de ‘waan van de dag’ en om verder te denken dan de bestaande kaders.

Over de Maarten Maartens Leergang

De Leergang draagt de naam van de schrijver Maarten Maartens die in het begin van de 20ste eeuw internationaal naam maakte met zijn geëngageerde werk. Via de zakelijke activiteiten van Stichting SBI/ Campus landgoed Zonheuvel leeft zijn gedachtegoed voort en vormt het de basis onder de Leergang. De leergang vindt daarom plaats in zijn authentieke landhuis op het landgoed. Een traject duurt in totaliteit anderhalf jaar.

In 2023 zal een tweede lichting deelnemers starten met de Leergang.

Meer informatie over de leergang >>