Toen violist en programmeur Edwin Blankenstijn tijdens de coronapandemie langs het openluchttheater liep, kwam hij op het idee om in de buitenlucht concerten te organiseren, een idee dat werd omarmd door de Campus. En zo ontstond Zonheuvel Zomernachten. Zonheuvel Winternachten volgde. Edwin Blankenstijn vertelt over het derde seizoen dat vanavond begint.
Wat kenmerkt Zonheuvel Winternachten?
“In de stijlkamers van het Maarten Maartenshuis is de afstand tussen musici en het publiek klein waardoor je echt verbinding ervaart met de musici. Je zit vlakbij ze, voelt de muziek en hoort hun ademhaling. Dit seizoen treden gearriveerde musici op zoals Pieter Dirksen, harpduo Duo23, sopraan Charlotte Stoppelenburg, maar ook het jonge, getalenteerde Skazka Kwartet.”
“Bij het programmeren hou ik rekening met de stijlkamers. Anders dan de concerten van Zonheuvel Zomernachten die in het openluchttheater plaatsvinden, kies ik voor instrumenten die passen in een intieme setting. Voor concerten in de buitenlucht zijn instrumenten geschikt die minder akoestiek nodig hebben zoals een accordeon of blazers.”
Je bent violist, maar ook programmeur?
“Op het conservatorium organiseerde ik al concerten rond een bepaalde componist. Ik hou ervan mensen bij elkaar te brengen. Muziek is voor mij geen doel, maar een middel. Wat mij drijft is de verbinding tussen muziek, musici en publiek. Daarom vind ik het ook zo leuk dat iedereen na deze concerten met elkaar kan napraten.”
“Ik wil muziek ook in een context plaatsen door er iets over te vertellen tijdens de concerten. Muziek komt voort uit een sociale context. Tussen de eerste en tweede wereldoorlog werd er heel andere muziek gecomponeerd dan in de periode erna. Elke tijd heeft een eigen behoefte aan uiting in kunst. Dat merk je aan de literatuur, schilderkunst, maar ook aan muziek.”
“Muziek kan troost bieden in moeilijke tijden maar kan ook commentaar bieden op gebeurtenissen. Dat was in de tijd van Beethoven zo, en nog steeds. Muziek kan ook relativeren en mensen doordringen van universele waarden als schoonheid, vergankelijkheid en hoop. Kunst kan soms ook shockeren en ons tot andere, onvermoede gedachten en gevoelens brengen.”
“Na het conservatorium organiseerde ik onder de naam van mijn bedrijf ‘ In Art, Music In Context ‘ concerten in een bijzondere setting. Voor het Van Gogh Museum programmeerde ik bijvoorbeeld voorstellingen geïnspireerd op de tentoonstellingen.”
Hoe zorg je voor de context voor de concerten op Campus Landgoed Zonheuvel?
“Het landgoed heeft een rijk verleden, wat overal voelbaar is. Bij concerten in de stijlkamers probeer ik de historische vleugel uit de jaren ’20 van Maarten Maartens te laten bespelen. Maar het landgoed is als SDG House ook bezig met de toekomst.”
“De concerten van Zonheuvel Zomernachten 2022 hadden biodiversiteit als thema. Voor mijn was dit een dankbaar onderwerp want er is ontzettend veel muziek geïnspireerd op de natuur. Vivaldi’s Vierjaargetijden bijvoorbeeld, dat werd opgevoerd door een jonge solisten.”
“Het nieuwe seizoen van Zonheuvel Zomernachten zal waarschijnlijk in het teken staan van water en vuur. Er zijn veel muziekstukken die een link hebben met deze oerkrachten, zoals La Mer van Debussy en de Vuurvogel van Stravinsky. Ook dit thema staat in het teken van duurzaamheid. We moeten zuinig zijn op water en oppassen dat de aarde niet verder opwarmt. Door muziek in een context te plaatsen richten, kunnen we daar aandacht op richten.”
Volgens jou liggen muziek en natuur dicht bij elkaar. Kun je dat uitleggen?
“Als je in het bos hebt gewandeld, kun je nieuwe energie ervaren. Gevoelens van eenzaamheid worden minder in de natuur. Misschien komt dat omdat je dan op een plek bent die je op een onbewust niveau bekend voorkomt en die een universele waarde vertegenwoordigd? Een waarde waar je niet bij stil staat als je achter de computer zit en bezig bent met de waan van de dag? In de natuur zijn kan bijna een metafysische ervaring opleveren. Ik weet niet waarom, maar ik voel me altijd bevrijd na een wandeling door de bergen. Datzelfde gevoel ervaar ik na een goed concert.”
Edwin is ook betrokken bij de muzikale invulling van de Kasteellezing van Henk Volberda van 17 januari. Hij zal het thema ‘De winst van purpose’ in een muzikale context plaatsen.